#15 Volg je intuïtie en neem beslissingen – met Rob Stolte (Autobahn)

Rob Stolte, (typo-)grafisch ontwerper en mede-oprichter van ontwerpstudio Autobahn. Bekend om zijn typografische benadering en de voorliefde voor het gebruik van letters. In de jaren zijn ze uitgegroeid tot een zeer gevestigde naam in het grafisch ontwerp. Naast werk in opdracht initiëren ze eigen projecten welke vaak voortkomen uit eigen fascinaties. Bijvoorbeeld het kinderboek: De A van Os. Dat gaat over de herkomst van de vormen van letters.

Onder andere, in deze aflevering:

  • Vroeger wou Rob graag archeoloog worden. Nog steeds is hij gefascineerd door oude dingen.
  • Het handmatig werken vind hij heel interessant. Om het moment dat je met een bijtel in steen iets weet je maken. Of iets uit een fysiek materiaal weet te maken. Als een ambachtsman. Het feit dat je met je handen bezig bent.
  • Rob werkt graag denkend, of denkt graag werkend. 
  • Het project “Freshfonts” gaf hun veel bekendheid en ook het besef: We kunnen ook iets maken wat wij interessant vinden.
  • Er zijn zoveel mensen die onwijs goede idee hebben maar het niet uitvoeren. Als je een idee hebt en je vind het interessant vind om te onderzoeken dan moet je het gewoon doen. Die reacties van mensen komen later wel, of niet. Of het wordt een succes of niemand ziet het. Dat maakt niet uit. Je hebt het in ieder geval gedaan en geleerd.
  • Letters zijn een middel en dat middel kan je op verschillende manieren inzetten. Een letters is eigenlijk een kleine illustratie en tegelijkertijd een informatie drager. 
  • Proces-beelden zijn onderdeel van het maak proces. Hoe hebben we het gemaakt. Welke paden zijn er bewandeld?
  • Op de kunstacademie is hij in aanraking gekomen met semiotiek. Tijdens deze lessen kwam bij hem het inzicht dat letters beeld kunnen zijn en dat beeld ook een letter kan zijn. Semiotiek gaat over vorm, inhoud en betekenis van dingen.
  • Een ontwerp moet wel iets communiceren, je moet niet iets doen, omdat je het alleen maar interessant vind om te onderzoeken. Een ander moet er wel iets aan hebben. Het moet niet in zich zelf gekeerd zijn.
  • De term kunstenaar is veel te zwaar. Kunstenmakers is veel betere term!
  • Een opdrachtgever moet hun werk ook kunnen verdedigen. Of moet kunnen uitleggen.
  • Over de klant heen denken. Je maakt het niet voor de klant maar voor de persoon achter jou klant. Samen met je klant moet je gaan na denken hoe je die mensen kunt bereiken.
  • Intuitie werkt voor Rob heel erg goed. Intitutie is heel belangrijk. Als hij denkt te zien dat iets kan werken dan gaat hij er wel achteraan om te kijken of dat ook zo is.
  • Ze werken altijd van 9 tot 5. Dat doen ze heel bewust. Ze werken allebei 4 dagen in de week. Er is meer in de wereld dan alleen ontwerpertje zijn.
  • Hij houdt die dag bewust voor zichzelf. Om mensen te spreken, om musea te bezoeken, om projecten van bevriende collega’s te bekijken. Ook om zichzelf op te laden.
  • Parfum is een fascinatie van Rob. Nu ze weten waar de letters vandaan komen (door het project A is van Os), weten ze ook hoe letters ruiken. Dus kunnen ze parfum maken van letters.
  • Je hebt anderen nodig om verder te komen.
  • Jou helden en voorbeelden zijn ook gewoon maar mensen. 
  • Zorg dat je bewust bent van wat je doet. En dan hoef je niet te weten waar het naartoe gaat. Of ook niet waarom je doet. Wees bewust van de stappen die je maakt. En dat je een volgende stap moet nemen. Hoe klein ook. Beslissingen nemen om verder te komen is belangrijk.
  • Advies van Rob: praat met zoveel mogelijk mensen. Ga uitzoeken wat je daar voor interessants uit kan halen en wat je daarmee kan in je eigen beroepspraktijk.
  • Sta in contact met mensen die je interessant vind.

Links:
Autobahn
Autobahn Instagram

Beelden bij deze aflevering:

Freshfonts – Autobahn
FC Autobahn – Beeld: Autobahn
A is van Os – Beeld: Autobahn

Bekijk alle afleveringen van de creatiedrift podcast